Stagiairs; zorg goed voor dé talenten van de toekomst

Vandaag is het een hot item in de media.
Uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) blijkt onder andere dat ruim een kwart van de ondervraagde studenten als goedkope werknemer wordt gebruikt door hun stagewerkgever en dat de helft van de ondervraagden hier geen stagevergoeding voor ontvangt, zo schrijft de NOS

Stage ervaring
Remzi Sen, zelf stagiair-reporter bij de Telegraaf, publiceerde dit weekend een artikel over stagelopen op de carrière pagina van de Financiële Telegraaf, hoe gaaf is dat. Je bent stagiair en jouw artikel staat in de zaterdag editie van de Telegraaf, daar gaat het jou toch om als stagiair? Dat je toe mag passen wat je op school geleerd hebt, in het echt.

Kom stagelopen in de media
Bij Mediastages zien we dat het aller grootste deel van de media bedrijven zich heel goed beseft dat de stagiairs de talenten van de toekomst zijn, dat ze ambassadeurs zijn en dat ze nieuwe inzichten binnen brengen. Uit een rondvraag bij de media bedrijven blijkt dat een groot deel van de professionals als stagiair begonnen is.
De stagiairs krijgen állemaal een stagevergoeding, want anders mag het bedrijf zijn stagevacature niet eens plaatsen op Mediastages. En die vergoeding is ook nodig, de studenten hebben immers nog maar heel weinig tijd over om naast hun stage iets bij te verdienen.

Dat de stagiairs na enige tijd bijna als ‘echte’ medewerker meedoen klopt zeker. Uit onderzoek bij studenten die via Mediastages hun stage hebben gevonden blijkt dat dit is wat maakt dat de studenten hun stage als zeer waardevol beschrijven. Enkele quotes hierover uit de stage reviews: “ik voelde mij volwaardig teamlid”, “Het was heel fijn dat je echt onderdeel uitmaakt van een team”, “ik heb mij geen moment een stagiair gevoeld, wat heel fijn is”.

Extra stagevergoeding
Bij veel bedrijven is de stage vergoeding nu onderwerp van gesprek. De arbeidsmarkt wordt krapper en dat zien wij ook terug bij de studenten die een stage zoeken. Studenten kijken als eerste, samen met hun opleider, naar de inhoud van de stage maar dan kan € 200,- meer of minder zeker een cruciale rol spelen in de keuze die gemaakt wordt.

Meer stageplaatsen
Maarten Brand, stage-expert, heeft ervaringen met andere sectoren en hij herkent de resultaten uit het genoemde onderzoek. Met trots constateer ik dat de bedrijven die via Mediastages hun stagiairs vinden wel heel positief en zorgvuldig met de studenten omgaan.
Maar we zien ook dat er nog teveel bedrijven zijn die geen stageplaatsen beschikbaar stellen.

Ja, het begeleiden van een stagiair kost tijd maar je krijgt er zoveel voor terug. Na het inwerken maken ze deel uit van je team, ze brengen de nieuwste kennis op hun vakgebied mee, ze hebben andere/jonge inzichten, en…. ze zijn potentiële nieuwe medewerkers voor je organisatie.
 
Stagiairs; zorg goed voor dé talenten van de toekomst!
Publicatie datum: 08 juni 2022