Filterbubbels zijn zó 2021

Ik heb afgesproken met Luuk en Daan om mijzelf te verdiepen in de wereld van de filterbubbels en diversiteit in aanbevelingen. En ik neem jullie hier graag in mee. Luuk schrijft zijn afstudeeronderzoek over diversiteit in nieuwsaanbevelingen voor MSc Artificial bij RTL. Daan heeft een PhD over dit onderwerp geschreven en is zijn stagebegeleider. Een perfect duo voor het beantwoorden van dit super interessante fenomeen.

Stage lopen bij RTL
Luuk is dus stagiair bij RTL op de afdeling Data Science. Het nieuws proberen ze bij RTL zo objectief mogelijk te brengen, maar als er iets objectief is, is het wel data science. Op deze afdeling gaat het over modellen, values, click through rate, scores, sets en nog veel meer. Het is een afstudeerstage en geen meewerkstage benadrukken ze beide, op deze manier krijgt Luuk alle tijd om zijn onderzoek goed af te ronden.

News recommendations for dummies
Elke keer als jij je nieuwsfeed opent krijg je bepaalde berichten te zien, het is goed mogelijk dat deze berichten verschillen van je buurman, partner en collega. Je krijgt namelijk een gepersonaliseerde nieuwsfeeds te zien, berichten die speciaal voor jou zijn gekozen. Op veel (nieuws)sites voorspellen ze namelijk wat jij gaat aanklikken (ze berekenen de click through rate) zodat zij die advertentie kunnen laten zien, je langer op de website bent en misschien zelfs wel terugkomt.

RTL en diversiteit
Luuk onderzoekt het principe van diversiteit in jouw nieuwsaanbevelingen voor RTL. Een belangrijk fenomeen dat steeds belangrijker wordt in onze democratie, je wilt namelijk niemand sturen of laten verdwijnen in een echotunnel, filterbubbel of informatieluchtbel. Je wilt de bezoeker goed informeren en verschillende perspectieven verschaffen om een goede en gedegen mening te laten vormen.

Tegelijk wil je ze nieuwsberichten onder de neus duwen die ze interessant gaan vinden, waar ze op doorklikken en waardoor ze hun websitebezoek doorzetten. Een moeilijk en heikel punt want hoe kan RTL ervoor zorgen ze een gepersonaliseerde nieuwsfeed ontwikkelen, die tevens een grote diversiteit aan artikelen en perspectieven laat zien?

Wat een goeie vraag!
En dat is dan ook de vraag die Luuk wilt beantwoorden met zijn onderzoek en scriptie. Een klein voorproefje kunnen we al wel geven. De huidige gepersonaliseerde modellen zijn geoptimaliseerd op accuracy (hoe goed kan het model voorspellen dat je op deze ene artikel klikt) en houden geen rekening met diversiteit. Om toch diversiteit aan te brengen in deze modellen zal er iets moeten veranderen in het optimalisatiedoel. Wat er precies moet wijzigen is nog niet duidelijk, maar om daar achter te komen heeft Luuk gelukkig nog wat maanden.

Smaakt naar meer?
Wil jij meer antwoorden of weten wat RTL allemaal doet om hun diversiteit te waarborgen? Check dan https://blog.rtl.nl/. Wil jij ook stage lopen op de afdeling Data Science? Houd onze stagvacatures op website in de gaten!
Publicatie datum: 19 januari 2022