Zonder stages staat alles stil!

Week 26 is bij Broadcast Magazine de week van Mediastages. Iedere dag van de week een blog van één van de teamleden. Directeur Monique Amse trapt af. Monique werkt nu ruim vier jaar bij Mediastages en één van haar missies is om meer stageplaatsen te vinden voor de studenten van nu.

In de praktijk brengen wat je tijdens je studie leert en geleerd hebt. Toepassen, bijleren en samenwerken, dat is wat je als student tijdens je stage wilt doen. En, wees eerlijk, een jong professional die ook al vlieguren heeft gemaakt, is toch veel waardevoller om aan te nemen dan een starter die nog helemaal geen enkele ervaring heeft en dat vanaf nul op moet gaan bouwen binnen jouw bedrijf of afdeling.

In de media zijn bijna alle bedrijven bereid om stageplaatsen beschikbaar te stellen voor de studenten die een creatieve opleiding volgen. Iedere stageperiode weer vinden honderden studenten de tofste stages. Redactie, productie, formatontwikkeling, IT, multimedia en ga zo nog maar even door. In het primaire proces van de mediabedrijven is er ruimte voor veel studenten.

Studenten die komen om te leren door echt mee te doen. En zo krijg je een win-win situatie! De student doet ervaring op en leert en het stagebedrijf krijgt frisse nieuwe input en er wordt volop meegedraaid. En niet in de laatste plaats vinden veel bedrijven via hun stagiairs direct hun nieuwe collega’s. De investering in tijd en stagevergoeding is dit dubbel en dwars waard.

Maar wat ik mis, zijn de ‘andere’ afdelingen binnen de mediabedrijven, de stafafdelingen zeg maar. Finance, Legal, HR maar ook bijvoorbeeld Facilities en de Helpdesk. Waar zijn jullie stagevacatures? Of is het voor jullie helemaal geen probleem om aan nieuwe teamleden te komen? Ik geloof het niet 🙂

Wij komen bij bijna alle opleidingsinstituten van Nederland over de vloer, mbo, hbo en wo, en we horen van stagecoördinatoren van studierichtingen die niet direct mediagerelateerd zijn, dat ook hun studenten graag stage lopen op de stafafdelingen van de mediabedrijven. Die staan immers heel goed aangeschreven als het gaat om ontwikkeling en innovatie.

Daarom spreek ik jullie, lezers en veelal werkzaam binnen een mediabedrijf, aan om je maatschappelijke verantwoordelijkheid op te pakken en stageplaatsen op andere afdelingen beschikbaar te stellen. Of ga erover in gesprek met je collega’s. Als deze blog leidt tot vijf stageplaatsen op stafafdelingen heb ik mijn doel voor deze week behaald. Dus, laat ff weten als het gelukt is om een student zo’n toffe stageplaats te geven: monique@mediastages.nl

Ik voeg er nog een cadeautje aan toe: stel nou dat je wel een stageplaats beschikbaar wilt stellen, maar je het nog lastig vindt om een stagiair te begeleiden, dan krijg je van ons een gratis online cursus ‘Begeleiden van stagiairs’. Deal? Laat het mij maar weten, beloofd is beloofd. De student van nu is de jong professional van de toekomst en alleen samen kunnen we ons goed voorbereiden op deze toekomst.

Monique Amse
Directeur Mediastages Publicatie datum: 28 juni 2021