Stagelopen bij een publieke omroep (KRO-NCRV)

Solliciteren, solliciteren en nog eens solliciteren. Een passende stage vinden is nogal een proces, waarbij je moet leren om jouw kwaliteiten zo goed mogelijk te verwoorden om op te vallen. In het begin kan dit lastig zijn, maar ik zeg altijd: “Solliciteren moet je leren.” In mei 2020 verscheen er op Mediastages een vacature voor de functie online marketingstagiaire bij KRO-NCRV. Het verzorgen van content, het bedenken van creatieve campagnes, het onderhouden van alle socialmedia-kanalen en alles leren over social advertising zag ik wel zitten. Het leek me fantastisch om iedere dag creatief bezig te zijn voor een mediaorganisatie als KRO-NCRV, dus ik besloot te solliciteren. Na een onwijs leuk gesprek met mijn toekomstige stagebegeleiders werd ik aangenomen! Een spannende, maar leerzame periode, waarin ik mega veel ervaring op ging doen, ging van start.


KRO-NCRV & Puck

Mijn naam is Puck van Blijswijk. Nu, vijf maanden later, wil ik je meenemen in mijn stageperiode bij KRO-NCRV. Waarschijnlijk ken je KRO-NCRV wel van programma’s zoals Boer zoekt vrouw, De slimste mens, Hij is een Zij of Een Huis Vol. Deze publieke omroep verzorgt verschillende programma’s op landelijk niveau. KRO-NCRV vindt het erg belangrijk bij te dragen aan de maatschappij en laat dit ook in alle aspecten naar voren komen. Van haar vele maatschappelijk bewogen programma’s tot samenwerkingen met verschillende maatschappelijke organisaties in Nederland.

“Kunnen we niet gewoon een paar weken verder zijn, zodat ik alles al kan?”
De eerste weken van je stage zijn natuurlijk erg hectisch. Je krijgt een overload aan nieuwe informatie, nieuwe mensen en nieuwe ervaringen. Ik weet nog dat ik in mijn eerste week dacht: “kunnen we niet gewoon een paar weken verder zijn, zodat ik alles al kan?” Gelukkig was ik snel aan alle hectiek gewend. Ook leerde ik iedere dag nieuwe dingen, waardoor ik het haasten steeds meer los kon laten. In het begin van mijn stage werd ik erg intensief begeleid. Ik mocht elke dag samen met verschillende collega’s naar kantoor komen om me bekend te maken met mijn werkzaamheden. Zo plande ik verschillende berichten in voor social media, maakte ik mijn eerste nieuwsbrief en leerde ik om te gaan met Adobe Première Pro.

Maar wat deed ik daar eigenlijk
Hoe meer ik leerde, hoe meer plezier ik kreeg in mijn werkzaamheden. Ook kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheden binnen het online team. Al gauw mocht ik zelf kleine campagnes opzetten voor opkomende programma’s, zelf nieuwe content verzinnen en uitwerken en zelf evaluaties maken waarna ik advies kon geven over alle social kanalen. Mijn vaste werkzaamheden binnen het online team bestonden uit: content maken voor op social media, de inspiratie-nieuwsbrief verzorgen, online-campagnes starten in Facebook-advertising, het maken en presenteren van de maandevaluatie en de webcare verzorgen. Naast deze taken had ik vaak nog meer losse taken, die elke week anders waren. Dit zorgde er dan ook voor dat elke week verschillend was en dat mijn stage nooit saai werd. Ik bleef door de wekelijkse nieuwe uitdagingen gemotiveerd.

Veeeeel meetings
Tijdens mijn stage werd ik meer behandeld als volwaardig medewerker dan stagiaire. Ik mocht grote projecten oppakken. Zo kreeg ik de taak op me om de gehele promotie van Magazine De Verwondering te verzorgen en hier online campagne van te maken. Ook kreeg ik verschillende programmatitels zoals Nieuwe Boeren, Doodstil en Code Rood. Ik mocht de content verzinnen en maken voor deze programma’s. Ik heb hierdoor veel meetings gehad met verschillende collega’s van andere afdelingen en zelfs meetings gehad met externe mediabedrijven zoals Strix of NPO. Ook deze ervaring heeft mij meer geleerd over de mediawereld.

Stagelopen in Corona-tijden
Stagelopen in tijden van corona is natuurlijk anders dan normaal. Ik kan zeggen dat ik ondanks het vele thuiswerken alsnog onwijs veel heb kunnen leren. Dankzij het dagelijks contact met mijn team en andere collega’s voelde het niet alsof ik iets miste. Het enige wat ik door het coronavirus heb misgelopen is het bijwonen van opnames of draaidagen. Dit had ik erg interessant gevonden. Toch heb ik mijn weg in het online werken gedurende mijn stage zeker kunnen vinden. KRO-NCRV is een enorm creatieve organisatie die voor veel dingen een leuke oplossing vindt. Zo hebben mijn collega’s tijdens kerst een drive-thru georganiseerd waarin je je kerstpakket op kon halen, hadden we met het team bijna wekelijks een online quiz of borrel en organiseerde het management regelmatig iets leuks voor de gehele organisatie.

Waaauww!
Als ik terugkijk op de afgelopen vijf maanden kan ik niets anders zeggen dan: “wauw!” Ik heb echt geluk gehad met zo’n toffe stageorganisatie als KRO-NCRV. Ik kan met trots terugkijken op alle projecten die ik heb mogen doen. Van impactvolle campagnes tot creatieve ideeën voor op social media. Afscheid nemen van mijn team vond ik best lastig. Mijn collega’s hadden een kaart, waarin iedereen een persoonlijk tekstje voor mij had geschreven (zie foto). Ik zal mijn stageperiode niet snel vergeten en ik hoop alle collega’s in de toekomst weer terug te zien!

Deze blog is geschreven door Puck van Blijswijk. Puck liep van september 2020 t/m januari 2021 stage bij de KRO-NCRV als online marketeer. Ze heeft de blog helemaal geschreven uit eigen wil en wij zijn daar super blij mee!

Publicatie datum: 04 februari 2021