Hoe vind je jong talent?

Week 26 is bij Broadcast Magazine de week van Mediastages. Iedere dag van de week een blog van één van de teamleden. Adviseur werving talent Belinda Gelsema schreef een blog over het werven van talent anno 2021. Haar ervaring en kennis opgedaan in de afgelopen vier jaar bij Mediastages heeft zij hierin verwerkt.

Samen met de mediabedrijven helpen we de aankomende jong professionals aan hun eerste werkervaring. De studenten willen graag stagelopen om wat ze geleerd hebben tijdens hun studie in de praktijk toe te passen. Nu de coronamaatregelen bijna allemaal teruggedraaid zijn, zien we dat het aantal stageplaatsen dat beschikbaar wordt gesteld weer enorm toeneemt. Dat was wel even nodig voor de studenten van nu.

Maar hoe bereik je nou net die student die veel kan leren bij jouw bedrijf, maar die ook voor jullie zelf van toegevoegde waarde is? Behalve dat wijzelf veel ervaring hebben met het werven van studenten, horen wij ook veel van studenten tijdens de voorlichtingen die wij hen geven over het vinden van de juiste stage. Deze kennis en ervaring heb ik hieronder bij elkaar gebracht. En ik weet dat wat er nu volgt heel logisch klinkt, maar ik zie ook dat het in de praktijk bijna nooit allemaal gedaan wordt 🙂

Zorg er vooral voor dat de student kan zien wie jullie zijn. Begin met een titel die pakkend is, maar ook duidelijk maakt wat voor een stage het is. Plaats goeie aansprekende foto’s bij je (stage)vacatures, maak promofilmpjes over je bedrijf of afdeling van twintig tot dertig seconden of laat iemand een korte vlog maken over het werk en deel deze. Deze filmpjes maak je gewoon met je smartphone, dat is immers de stijl die de studenten aanspreekt.

Maak ook je tekst anders dan anders. Geen standaard takenpakket opsommen, maar juist dat wat jouw afdeling of bedrijf anders maakt dan de rest. En vind je dat nou lastig om op te schrijven? Vraag dan eens aan je collega’s om allemaal één of twee specifieke zaken te benoemen en voeg dat samen. Vertel ook wat informeels, over de sfeer bijvoorbeeld. Maar… hou het kort en vermijd lappen tekst.

Ik verbaas mij er over hoe ook de bedrijven in de creatieve industrie het soms lastig vinden om hier hun creativiteit in te stoppen. Tot slot: met een foto die aansluit bij de stagevacature maak je je stagevacature compleet! Hopelijk heb je wat aan deze tips en anders kan je mij altijd even bellen of mailen voor tips en advies: belinda.gelsema@mediastages.nl

Belinda Gelsema
Adviseur werving talent Mediastages
Publicatie datum: 30 juni 2021