Hoe krijg je studenten in beweging?

Week 26 is bij Broadcast Magazine de week van Mediastages. Iedere dag van de week een blog van één van de teamleden. Marketeer Rogier de Keiser probeert in zijn werk studenten in beweging te krijgen en je zou dus verwachten dat hij er iets van af weet. Hiernaast is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website(s) en stuurt hij de stagiairs aan.

Eigen studententijd
Iedereen is anders en dat is maar goed ook. In mijn studententijd was ik moeilijk in beweging te krijgen, maar soms lukte het wel. Ook studenten van nu zijn in beweging te brengen, maar je moet wel weten hoe en waar je ze moet prikkelen. Omdat iedereen anders is, is er geen gulden regel, maar een aantal handvatten is er wel.

Creëer meerwaarde
Je bent als merk, dienst of product vaak maar voor een hele korte periode interessant. Voor ons geldt dat in extreme vorm. Een student loopt één of twee keer stage in zijn leven en wanneer hij of zij op zoek is naar een stage moeten wij er zijn. Het aanbieden van goede stageplekken bij mooie bedrijven creëert voor de student direct meerwaarde. Wij faciliteren dit via ons platform waarop studenten stagevacatures kunnen vinden, sollicitatietrainingen kunnen volgen of bijvoorbeeld advies kunnen vragen. Een stage is veelal een verplicht onderdeel van de studie en het behalen van de studiepunten of het ontwikkelen van je talent is daarmee directe meerwaarde voor de student.

Gooi die drempel omlaag
Geen poespas, wees direct met wat je te bieden hebt en maak dit niet moeilijker dan het is. Mediastages staat voor stages in de media, it’s all in the name. Bij ons kun je solliciteren via de website of via WhatsApp. Wij laten oud-stagiairs hun stage reviewen zodat de stagezoekende student direct een goed en realistisch beeld krijgt van het aanbod. Door deze functionaliteiten gooien wij de drempel omlaag en maken wij het solliciteren zo makkelijk mogelijk.

Geen half werk
Een cliché maar het is waar: wees aanwezig waar de doelgroep is. Wij gebruiken Instagram en Facebook om onze stagevacatures tentoon te stellen en wanneer we een grote groep willen bereiken dan voeren wij campagne via Snapchat. Wanneer je een account aanmaakt op een sociaal kanaal, dan moet je er ook echt iets mee doen, geen half werk dus. De student heeft namelijk binnen drie clicks al door of jij bij hem of haar past, maar ze hebben ook al een hele concurrentieanalyse gedraaid voordat ze op jouw site komen.

Wees oprecht
De studenten zijn echt alles al gewend. Ze worden continu overspoeld met geweldige en ook heel veel lame content. Als je in deze uitingen niet oprecht bent over jouw doel dan heeft dat invloed op hoe jouw merk wordt gezien. Content smeuïg maken is een optie, maar blijf oprecht.

Owja, mand! (en als je die niet begrijpt, mail mij dan ff, dan leg ik het alsnog uit: rogier.dekeiser@mediastages.nl)

Rogier de Keiser
Marketeer Mediastages Publicatie datum: 01 juli 2021