Blijf bij de tijd

Week 26 is bij Broadcast Magazine de week van Mediastages. Iedere dag van de week een blog van één van de teamleden. De dinsdag is voor Franciska Westenborg, Adviseur Contracten. Franciska heeft zich met haar grote kennis van de systemen toegelegd op de digitalisering van de bedrijfsprocessen met Customer Experience als belangrijkste uitgangspunt.

Uren ploeteren om In je netste handschrift een sollicitatiebrief te schrijven. En dan zul je altijd zien, ben je er bijna: maak je een schrijffout! Helemaal overnieuw beginnen dus, want als het geen nette en foutloze brief wordt, maak je geen goede eerste indruk en dus minder kans op die baan of stage!

Zo ging het toen ik jong was. Het handschrift van de sollicitant gaf een eerste indruk van de persoon. Netjes en regelmatig? Of juist onregelmatig en rommelig? Er bestaan hele boekwerken om een handschrift te analyseren. Maar dat is anno 2021 volledig achterhaald. Handgeschreven brieven zijn inmiddels een uitzondering. Sollicitatiebrieven bereiken het bedrijf niet meer via de postbode, e-mail is ook al achterhaald, alles verloopt tegenwoordig via sollicitatieformulieren op websites, zodat de gegevens van de kandidaten rechtstreeks het bedrijfsprocessensysteem in gaan. Wel zo efficiënt voor de bedrijven.

Stagebemiddeling is een vak apart. Ben je een gewone arbeidsmarktbemiddelaar, dan heb je te maken met alle doelgroepen, van oud naar jong, van mensen die digitaal niet zo handig zijn tot de digital natives. Maar ben je een stagebemiddelaar, dan is jouw doelgroep de jeugd. De digital natives. En juist in die digitale wereld gaan de ontwikkelingen heel snel.

Het is dus zaak om goed bij te blijven en mee te gaan in de ontwikkelingen. Solliciteren moet makkelijk zijn en liefst via de veelgebruikte apps gaan, bijvoorbeeld WhatsApp, gewoon vanaf je telefoon. De website moet er jong en aantrekkelijk uit blijven zien, user- en mobile friendly zijn. Je moet jezelf profileren op de platforms die in trek zijn. In de gaten houden of nieuwe platforms snel groeien en de moeite waard zijn om je bedrijf ook op te profileren. Gaan we ook op TikTik, Snapchat of toch Clubhouse? Of zijn ze alle drie alweer ingehaald door een ander platform? Je bent genoodzaakt om de ontwikkelingen op de voet te volgen.

In veel stagevacatures staan ongeveer dezelfde taken en teksten. Logisch, want opleidingen stellen bepaalde taken vast die uitgevoerd moeten worden tijdens een stage. Maar dat maakt het voor studenten niet makkelijker om te bepalen welke stageplek beter bij hen past. Als stagebemiddelaar vragen we bedrijven daarom ook altijd om bij het plaatsen van een vacature een filmpje over het bedrijf of de stageplek toe te voegen (eitje voor een mediabedrijf zou je denken, maar dat valt nog wel eens tegen).
Dan krijgt de student niet alleen rationele informatie (passen de taken bij mijn opleiding?) maar ook de functionele (dit bedrijf maakt vette content, presenteert zich goed, sluit aan bij mijn interesses) en emotionele informatie (ik word enthousiast van dit bedrijf, hier krijg ik een goed gevoel bij). En op het snijvlak zit de nieuwste ontwikkeling.

Want boek jij een hotel, dan kijk je toch altijd even hoe vorige gasten hun verblijf vonden. Ditzelfde systeem is sinds deze maand ook voor stages in gebruik genomen door Mediastages. Stagiairs kunnen aan het eind van hun stage een review achterlaten op de site, zodat toekomstige stagiairs kunnen zien hoe bijvoorbeeld de begeleiding was, en of de taken uit de vacature overeenkwamen met de daadwerkelijke taken. Op deze manier krijgen studenten die een stage zoeken een zo compleet mogelijk beeld van een stageplek. Met dank aan de nieuwe mogelijkheden op het gebied van digitalisering!

Franciska Westenborg
Adviseur Contracten Mediastages Publicatie datum: 29 juni 2021