‘Growth Mindset’

De onmisbare eigenschap van de student in 2020

Leestijd; 8 minuten | Mediastages | Growth Hacking | Young Talent Talk 2020 | Talentontwikkeling 

Het is 2 uur ’s middags op het Marineterrein in Amsterdam. De Young Talent Talk van Mediastages begint over een uur en de laatste boterham met pindakaas wordt nog snel naar binnen geschoven. In de ogenschijnlijke chaos ontstaat binnen no time een gezellige ruimte met statafels, vrolijke tulpen, ballonnen en een gezellig inloopmuziekje. Klaar voor de start!

Docenten blijven ook studenten

De Young Talent Talk trapt af en de voorste rij blijft leeg, verdwijnt de student in ons dan stiekem toch nooit helemaal??
Vandaag staat in het teken van de student én de content van de toekomst. Waar bewegen we heen in de creatieve industrie? Monique vertelt de aanwezigen dat Mediastages mee verandert met de creatieve sector: Het type bedrijf dat aanhaakt wordt steeds breder, van Bol.com tot Dierentuin Amersfoort. Mediastages helpt jong talent aan een plaats waar zij theorie en skills leren toepassen in de praktijk.

TV Academy als host

Daar haakt ons host-bedrijf mooi op in: De TV Academy, de plek waar de Young Talent Talk ditmaal plaatsvindt. De TV Academy biedt de talenten (+500 aanmeldingen en 25 plekken) een traject van een half jaar met workshops, presentaties, produceren van een eigen programma. Om zo het gat te dichten tussen opleidingen en praktijk.

Growth mindset

Dan is het woord aan Ebel Slijp (26 jaar), eigenaar van Refreshworks, waar hij met zijn team wetenschap combineert met marketing d.m.v. growth hacking. Hij stelt dat marketing steeds meer data-gedreven wordt en dat we in de toekomst enkel nog op deze wijze zullen werken. “Hoe leid je studenten op voor de toekomst in de snel veranderende mediawereld?”. Deze vraag staat centraal in zijn verhaal. Allereest haalt Ebel de zeer conventionele zakenman, Jack Ma aan. Hij is oprichter van de Alibaba Group en één van de rijkste mensen op aarde. Jack Ma geeft aan dat het gaat om de soft skills; samenwerken, normen & waarden, zelfstandig nadenken, leren voetballen en pianoles. Probeer dingen te leren die een computer of algoritme niet kan. Leer studenten hun growth mindset aan te zetten, zodat ze oplossingsgericht leren denken.

Drop-out’s mediawereld

Ook komt deze drang en drive naar oplossingen terug bij de grote iconen van de Tech Giganten. De grootste iconen in de mediawereld zijn drop-outs, denk aan Bill Gates, Mark Zuckerberg en Steve Jobs. En dan is het ook nog zo dat steeds meer bedrijven mensen aannemen zonder diploma omdat het hen gaat om de spirit en intelligentie. Heb je de juiste drive? Dat zijn de eisen vanuit de grote mediabedrijven.
Tot slot een geruststellende gedachte: Hoewel er veel banen in de nabije toekomst gaan verdwijnen, zal creatief denken nog altijd centraal staan bij de banen van de komende 30 jaar. En dus blijven de meeste creatieve banen gewoon bestaan. Jeej!

Tijd voor de borrel

Veel geluisterd, gepraat, geleerd en gelachen. Iedereen kan voldaan naar huis en wij nemen alle opgedane kennis weer mee in alle plannen die we in 2020 voor jullie klaar hebben liggen.

Jullie horen van ons!


Nog geinteresseerd in stof tot nadenken? We hebben op de Young Talent Talk een viertal stellingen besproken. Deze zijn onderstaand uitgelicht!

The Big 4
Oké, onze creatieve banen blijven bestaan en het wordt allemaal meer data-driven. Hoe bereiden we ons daar goed op voor?
Aan de hand van 4 STELLINGEN barst de discussie tussen opleiders en bedrijven los. Even in het kort de stellingen en de conclusies:

1. Datgene wat je nodig hebt om toekomstbestendige content te maken leer je niet op school.

Conclusie: opleiding helpt de student aan de juiste mindset zodat hij/zij goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. De opleiding doet dit ook door vroeg in het curriculum het werkveld te betrekken

2. Stagebedrijven dienen meer aandacht te geven aan content innovatie om interessant te blijven voor jong talen

Conclusie: bedrijven dienen open te staan voor de invloed van studenten. Innovatie vindt plaats door wisselwerking tussen bedrijven, opleidingen en studenten

3. De rol en kennis van begeleiders van stagiairs wordt steeds belangrijker in de snel veranderende wereld van de content 

Conclusie: Het contact tussen begeleiders van opleidingen en bedrijf zou intensiever kunnen om de kwaliteit hoog te houden. Zo leren alle partijen van elkaar. Rol van opleiders is vooral het aanleren van soft skills zoals bijvoorbeeld weten wat je wanneer kunt inbrengen.

4. Intensieve praktijkervaring wordt een steeds belangrijker onderdeel van het leerproces en de ontwikkeling van jong talent

Conclusie: Iedereen eens! Pas in de praktijk ontwikkel je je “professionele ik”. Dus praktijkervaring (vroeg in de opleiding) wordt gewaardeerd.


Publicatie datum: 04 februari 2020