• Pretty Plastic

    Amsterdam

Pretty Plastic (www.prettyplastic.nl) ontwikkelt bouwmaterialen voor de circulaire economie van ge├╝pcycled plastic. De producten zien er aantrekkelijk ziet, voldoen aan alle veiligheidseisen, zijn eenvoudig te installeren, gaan lang mee en zijn eindeloos te recyclen. Het bedrijf is opgericht door drie ontwerpers vanuit hun betrokkenheid bij en kennis van circulair bouwen, en voldoet aan de vraag vanuit de bouwwereld naar grote hoeveelheden circulaire gevelbekleding. Dit project beoogt innovatie in zowel product, markt als proces.

Wereldwijd wordt slechts een fractie van al het afvalplastic gerecycled. Dat komt onder andere doordat tweedehands plastic gezien wordt als inferieur van kwaliteit ten opzichte van virgin (nieuw) plastic. Pretty Plastic ziet gerecycled plastic als superieur materiaal: juist de onzuiverheden die eigen zijn aan het materiaal geven het een kwaliteit die ervoor zorgt dat producten van gerecycled plastic mooier zijn dan nieuw. Veel ontwerpers produceren op zeer kleine schaal high-high end producten van gerecycled plastic: lampenkappen en vazen. Om echt een verschil te maken is echter een veel groter volume nodig, dat gevonden wordt in de bouwwereld. Pretty Plastic verwacht over 2 jaar 900 ton op jaarbasis te kunnen verwerken.

Pretty Plastic Upcycled niet alleen haar producten, maar stelt het als doel om de om de ontrokken plastic van de afvalberg niet meer terug te brengen, maar zorgt voor een eigen circulair systeem om de plastic binnen de eigen keten te houden en langzaam aan te vergroten. Nadat de geplaatste gevel overbodig wordt, neemt Pretty Plastic de gevel kostenloos terug en recycled de materialen opnieuw om weer een nieuwe gevel te worden. Op deze manier maakt Pretty Plastic haar eigen circulaire systeem.

Wij zijn een Startup met een klein team die allen een groot netwerk hebben in verschillende gebieden. Rik Meijer is de directeur en heeft 20 jaar ervaring in de evenementen branche en werkte tot voor kort bij Mojo Concerts, Nihal Aggunduz is de duizendpoot die binnen het bedrijf de meeste kennis van de wereld heeft, is zelf bouwtechnisch tekenaar van origine. Jos Traa is de Marketing & Sales Strateeg die voorheen verantwoordelijk was voor ditzelfde binnen Fit For Free. Daarvoor werkte hij bij Eastpak.