WIJ ZIJN BEREIKBAAR OP ....

Heb jij komende week onze hulp nodig? Niet gevreesd, wij zijn woensdag 27 en donderdag 28 december gewoon bereikbaar!

FIJNE KERST!!

Lees verder
Geplaatst op 21-12-2017 om 13:28
Op vrijdag 12 januari 2018 vond het 1e Mediastages Young Talent Debat plaats rondom het thema: De Millennial Stagiair: een mooie uitdaging?

Millennials zijn de mensen die zijn opgegroeid tussen 1980 en 2000. De Millennial werknemer staat bekend als verwend, lui en bovenal als moeilijk. Is dit terecht? Of weten wij, als generatie X, gewoon niet hoe wij met de Millennial moeten omgaan? Tijdens het Mediastages Young Talent Debat (MSYTD) 2018 stond deze vraag centraal.

De dag begon met een lekkere kop koffie of thee in Villa Heideheuvel. Onze contactpersonen van opleidingen en bedrijven ontmoetten elkaar en gingen het gesprek aan. Geleidelijk vond iedereen een plek in de studio waar Monique Amse van Mediastages en Stephan Fellinger van Spinawards een inspirerend betoog hielden met als hoofdonderwerp: De Millennial.

Monique opent met een update van de ontwikkelingen binnen Mediastages. Op de agenda voor kwartaal 1 staat de lancering van de geheel nieuw website van Mediastages die het de bedrijven en studenten makkelijker maakt om vacatures te plaatsen en te solliciteren door onder andere meer online functionaliteiten en de goedwerkende mobiele versie. Mediastages gaat nog nauwer samenwerken met bedrijven en opleidingen om talentontwikkeling in de media te stimuleren. Meer advies en trainingen voor studenten, stagiairs en stagebegeleiders. Niet alleen Mediastages komt aan bod, ook Mediarecruitment wordt bekend gemaakt bij het publiek. Mediarecruitment is het zusje van Mediastages die jonge talenten én professionals helpt een passend mediabedrijf te vinden om hun loopbaan te starten of voort te zetten.

Stephan neemt het woord over van Monique. In de jaren 90 is Stephan verliefd geworden op de digitale wereld en besloot hij zijn professionele leven te richten op online en digitale marketing. Tegenwoordig is Stephan o.a. mede oprichter en bestuursvoorzitter van de SpinAwards en eigenaar van de Zaak van Vertrouwen. De SpinAwards organiseert Stephan dit jaar al voor de 20e keer met veel plezier, maar het aller leukst vindt hij de categorie voor de jeugd die tegenwoordig een eigen identiteit heeft: de SpinAwards Young Talent. Zijn gedachte achter deze categorie is zijn ambitie om Nederland de hotspot van Europa te maken voor jonge talenten in de digitale wereld.

Stephan ziet de Millennial als kans voor bedrijven om de digitale ontwikkeling te versnellen. Hij stelt dat de Millennial stagiair niet veel verschilt van de medewerker uit generatie X. Allebei de partijen hechten immers waarde aan: trots, prestatie, plezier en respect. De Millennial krijgt dagelijks een grote hoeveelheid informatie voorgeschoteld. Uit onderzoek van de University van San Diego blijkt dat de informatie waar de Millennial elke dag mee wordt geconfronteerd tussen 1986 en 2007 114 keer groter is geworden. Er wordt steeds meer informatieverwerking verwacht, dit wordt zelfs gezien als de trigger voor een burn-out.

Is er sprake van een “War for talent”? Stephan heeft hier een kort en duidelijk antwoord op: NEE. Er is geen te kort aan jong talent, wel aan bedrijven die het aan durven om met jong talent aan de slag te gaan. Dit vergt lef. Als voorbeeld noemt hij Max Verstappen. RedBull was de eerste die met zo een jong talent in zee durfde te gaan. Toen dit een ontzettend succes bleek te zijn durfden anderen het opeens ook. Waarom toen pas? Er heerst een angstcultuur, generatie X is bang om fouten te maken en dat werkt niet voor de Millennial. Er wordt veel en vaak urenlange vergaderd, terwijl de Millennial juist aan de slag wil.

Uit angst voor het maken van fouten worden studenten opgeleid op basis van een ideaal beeld. Iedereen leert dezelfde manier van zakendoen en dezelfde denkwijze aan. Terwijl juist diversiteit een bedrijf versterkt. Tijdens de opleiding en ook tijdens stages wil je geen makke schapen creëren, creëer een goede cocktail. In een goede cocktail zitten meerdere ingrediënten die los van elkaar compleet anders zijn, maar met elkaar een sterk eindproduct neerzetten. Deze diversiteit hoeft niet per se te maken te hebben met afkomst en cultuur, ontdek wat ieder zijn eigen talent is. Stephan heeft dit zelf ondervonden in zijn project: SHAKE. SHAKE is een programma dat jong talent (Millennials) op hoog strategisch niveau laat werken aan innovatieprojecten bij organisaties. De Millennials ondervonden SHAKE zelf als spannend, omdat zij nog nooit eerder zoveel diversiteit in één groep hadden meegemaakt. Deze diversiteit zorgde voor nieuwe inzichten en blije opdrachtgevers. Opdrachtgevers voor wie SHAKE o.a. heeft gewerkt en werkt zijn: RTL Videoland, Dela en KRONCRV.

Al met al, wil Stephan vooral meegeven dat het draait om samenwerken en diversiteit. De Millennial heeft inderdaad meer aandacht nodig, maar wanneer die gegeven wordt krijg je er ook veel voor terug. Millennials zullen wanneer je hen durft toe te laten een nieuwe verfrissende mentaliteit in het bedrijf creëren die vooral draait om minder praten en meer doen waarbij digitaal denken en doen een vanzelfsprekendheid is. Tenslotte is plezier in wat je doet cruciaal.

De link naar Stephan zijn presentatie: https://www.slideshare.net/stephanfellinger/stephan-fellinger-bij-young-talent-debat

Na geluisterd te hebben naar deze nieuwe inzichten gingen de aanwezigen met elkaar in discussie. Monique legde drie stellingen voor:

1. Opleidingen en werkveld in de media sluiten onvoldoende op elkaar aan
2. De Millennial is verwend en kan niet omgaan met tegenslag of de millennial is gedreven en legt de lat (te) hoog
3. De begeleiding van jong talent vergt nu andere skills dan enkele jaren geleden

Uit de discussie die ontstond naar aanleiding van de eerste stelling bleek dat er in het werkveld van de media ontzettend veel en snel veranderingen plaatsvinden. Opleidingen kunnen deze snelle veranderingen niet evenaren, wat resulteert in een spanningsveld. Wel kunnen alternatieven worden gezocht. Er is genoeg ruimte voor workshops, colleges en andere initiatieven waardoor de opleidingen de veranderingen in het werkveld bij kunnen houden. Mede door samenwerking en overleg tussen opleidingen en het werkveld kunnen oplossingen gevonden worden.

Bij de tweede stelling kreeg: “ De Millennial is gedreven en legt de lat (te) hoog” het meeste bijval. De discussie ging al snel over het gebruik van de mobiele telefoon. De mobiel brengt zowel kansen als gevaren met zich mee, zeker voor de Millennial. Is het tegenwoordig normaal dat de mobiel op tafel ligt, in de broekzak zit en zelfs gebruikt wordt tijdens werk? De mobiele telefoon staat de sociale omgang in de weg, maar biedt tegelijk ook kansen voor de sociale omgang. Aan wie ligt het bijbrengen van deze normen? Niet alleen aan de opleiders, het begint vaak al thuis bij de ouders. Maar zijn de normen van ouders en opleiders wel toe te passen in deze tijd van social media. Het blijft een eindeloze discussie.

De derde stelling bracht de discussie opgang over de hiërarchische lijnen binnen een bedrijf. Moet de stagiair ontzag en respect hebben voor iedereen die boven hem staat in het bedrijf? Of is hiërarchie in een bedrijf iets van vroeger en moet men elkaar als gelijk behandelen, ook iemand die net nieuw is? Eén antwoord kwam duidelijk naar voren, laat de stagiair niet alleen leren van jou maar leer ook van de stagiair. Geef de stagiair ruimte voor eigen inbreng en laat je verrassen. Leer van elkaar. Enjoy it!

Een verhitte discussie ontstond, nieuwe inzichten en ervaringen werden met elkaar gedeeld. Uiteindelijk hebben wij deze geslaagde dag afgesloten met een gezellig borrel. Op naar MSYTD 2019.

Dit verslag is geschreven door Kim de Bruin, student HvA MIC, stagiair Mediastages 2017/2018.

Geplaatst op 17-1-2018 om 15:32
Met hun films creëren ze een fantasiewereld en hun park is een plek zonder zorgen. Begint er al een belletje te rinkelen? Disney natuurlijk! Let’s be honest, hebben we niet allemaal gewenst er later te mogen werken? Maar wat houdt stage lopen bij deze organisatie nou eigenlijk in? Wij gingen op bezoek bij stagiair Human Resource Gabriëlla Versluis om deze vraag te stellen.

Op bezoek bij Disney, wat staat je dan te wachten? Een warm welkom door Mickey Mouse? Een glijbaan als lift? In ieder geval een gebouw dat je niet kan missen vanwege de maar liefst 19 verdiepingen, inclusief bioscoop(!). Geen welkom van Mickey Mouse, maar van twee Stormtrooper soldaten uit Star Wars. No kidding. In de wachtruimte word je omringd door schermen met Disneyfilms, pluche poppen en een uitzicht waar je U tegen zegt.

Gabriëlla, wist je gelijk dat je bij Disney stage wilde gaan lopen?
Nee, Disney kwam helemaal niet in mij op. Ik dacht er zijn waarschijnlijk zoveel sollicitaties dat ik geen schijn van kans maak. Toevallig kende ik een meisje uit mijn dorp die ook bij Disney stage heeft gelopen. Zij moedigde mij aan het toch te proberen. Uiteindelijk ben ik uit verschillende kandidaten gekozen. Daar ben ik trots op!

Wat is jouw taak nu precies bij Disney?
Ik doe de werving en de selectie van stagiairs. Dit houdt in dat ik een selectie maak uit de motivatiebrieven die binnenkomen. Af en toe zit ik ook bij de sollicitatiegesprekken met studenten. Dat vind ik heel leuk om mee te maken.

Welke kenmerken moet een stagiair bij Disney sowieso hebben?
Wij zoeken gemotiveerde studenten. Je moet natuurlijk affiniteit met Disney hebben en weten wat het inhoudt om hier te werken. Je wordt begeleid tijdens je stage, maar we verwachten zeker ook veel zelfstandigheid van de stagiairs. Je hebt een doel voor ogen en je werkt er ook voor om dat doel te bereiken. Want bij Disney behandelen wij je niet als een stagiair, maar echt als een medewerker.

Zijn er gave activiteiten die Disney organiseert?
Disney organiseert hele gave dingen! De ‘Convention day’ bijvoorbeeld. Dan gaan we met het hele bedrijf naar Rotterdam en is er een Pathé afgehuurd. Daar worden we de hele dag vermaakt met de nieuwste trailers en nieuwe films. We hebben zelf ook een bioscoop in ons gebouw zitten. Hier mogen werknemers af en toe na sluitingstijd de nieuwste Disney films bekijken. Zo heb ik laatst Thor gezien. Hele vette film!

Wat ook gaaf is aan ons gebouw, is dat elke verdieping een eigen thema heeft. Ik werk bijvoorbeeld op de “Marvel” afdeling en een paar verdiepingen onder mij is er een “Mickey” thema. Ik kom dus geregeld figuren als Spiderman, The Hulk en Superman tegen.

Wat is het moeilijkste aan stage lopen?
Ik denk dat de stagiairs vooral moeten wennen aan de routine. Je werkt van maandag tot en met vrijdag van vroeg tot laat. Met school moet je ook veel aanwezig zijn, maar die tijden wisselen. Echte routine, daar zijn de meeste gewoon nog niet aan toe.

Heb je tips voor de studenten die stage willen gaan lopen bij Disney?
Weet wat aanpakken is en geniet ervan! Ik merk aan mijzelf dat ik nu na bijna een jaar stage veel dingen niet meer zie. Zoals de aankleding van dit gebouw, de bioscoop die wij hebben én het geweldige uitzicht. Het is hartstikke vet en daar sta ik soms niet meer bij stil. Wees sociaal, praat veel! Laat weten wat je wilt, dat is voor ons ook fijn.

Last but not least: waar moeten de studenten opletten in hun motivatiebrief?
We horen natuurlijk heel vaak dat studenten van kinds af aan al affiniteit hebben met Disney. Dat is super leuk om te horen, maar vertel meer! Waarom ben jij anders dan de rest? Ik hou niet zo van die kleine brieven, want je kan je niet onderscheiden in één alinea. Ook bekijk ik altijd de cv’s. Zo had mijn stagebegeleider een keer een student afgekeurd vanwege zijn motivatiebrief terwijl zijn CV hartstikke goed was. Dit hebben we samen besproken en uiteindelijk is die student hier komen werken!

Enthousiast geworden? Check alle vacatures van Disney!

Geplaatst op 12-1-2018 om 12:16
Heb jij komende week onze hulp nodig? Niet gevreesd, wij zijn woensdag 27 en donderdag 28 december gewoon bereikbaar!

FIJNE KERST!!

Geplaatst op 21-12-2017 om 13:28

Over Mediastages

Mediastages functioneert als bruggenbouwer tussen opleidingen, studenten en de mediawereld. Deze centrale positie nemen we in door dagelijks in contact te staan met opdrachtgevers, voorlichting te geven aan studenten en plaats te nemen in relevante platformen en adviescommissies.
 
 
Als kleine organisatie bieden we laagdrempelige en flexibele service aan meer dan 350 mediabedrijven. Ons doel is om zoveel mogelijk talentvolle studenten een goede start te geven in de media. Om dit te bereiken bieden we graag de helpende hand aan al onze samenwerkingspartners.
© 2011 - Mediastages BV – Mart Smeetslaan 1 - Hilversum - Telefoon 035-646 62 81 - info@mediastages.nl - Disclaimer - Privacy statement - Algemene Voorwaarden
Credits foto's: Sebastiaan Ter Burg - Eric Perrone - Joost Nuijten
####################################################